Body Remembers Trauma Therapie & Breathwork (BRTT)

Vlinder

Body Remembers Trauma Therapie & Breathwork (BRTT)

Vlinder

Naast dat trauma je emotionele en mentale welbevinden ernstig kan beïnvloeden, zet het zich ook vast in je fysieke lichaam. Naast het werken aan je mentale en emotionele pijn- en traumastukken is het ook van essentieel belang om je trauma’s en pijnen ook uit je fysieke lichaam te ontladen. Gelukkig is dat laatste nu óók mogelijk in mijn praktijk met een prachtige en krachtige techniek.

Body Remembers Trauma Therapie & Breathwork

Waarom Body Remembers Trauma Therapy & Breathwork?

Het wordt steeds duidelijker dat trauma niet alleen vast gaat zitten in je emoties en mentale welzijn en welbevingen en gedragingen, maar óók opgeslagen wordt in je fysieke lichaam. Direct na een traumatische ervaring en afhankelijk van de heftigheid van de ervaring, zal je hier over het algemeen nog niet persé direct het effect van ervaren in je lichaam.

En toch….. Je kunt je vast wel ergens een moment uit je leven herinneren waarin je een heftige schrikreactie had, bijvoorbeeld omdat je met je auto nét kon ontsnappen aan een ernstig ongeluk (een stressvol moment). Wanneer je dan veilig met je auto aan de kant van de weg staat en uitstapt, begint je lichaam te trillen en te shaken….

Dit is een natuurlijke reactie en ontlading van je lichaam op de heftige (stressvolle) en mogelijk traumatische ervaring. In de dierenwereld is dit nog altijd mooi zichtbaar. Vogels trillen en schudden even goed met de vleugels. En bijvoorbeeld bij paarden, katten en honden zie je dat ze heftig in de flanken gaan trillen. Belangrijk dus ook, wanneer  je dit bij jouw eigen huisdier opmerkt, om ze hier vooral niet in te verstoren, maar ze rustig de instinctieve beweging af te laten maken, waardoor ze weer in rust en ontspanning zullen komen.

Helaas is deze natuurlijke reactie en ontlading van een heftige gebeurtenis bij mensen niet altijd vanzelfsprekend. Er zijn genoeg momenten in het leven waarin het bijvoorbeeld sociaal gezien “not done” is om je fysieke lichaam te ontladen van stress. Of je ervaart langdurig ernstige stress (bv. in een narcistische relatie of langdurig onder hoge werkdruk/ stress moeten presteren).

Je lichaam kan dan in de  “Fight” ,”Flight” or “Freeze” modus terecht komen. Je adem stokt en de lichamelijke instinctieve beweging wordt niet afgemaakt. Op dat moment wordt de heftige, traumatische ervaring opgeslagen in jouw lichaam.

De titel van een van de boeken van Bessel van der Kolk “The body keeps the score” is zó treffend en zegt precies wat er gebeurt. Je lichaam onthoudt het trauma. En in eerste instantie merk je daar mogelijk niets van. Alleen… wanneer stressvolle momenten zich opstapelen, of de traumatische ervaring een enorme impact heeft op je leven, gaat deze stress/ het trauma steeds vaster zitten in je lichaam.

De effecten van deze stress kunnen heel divers zijn

  • Een veelheid aan lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld; depressie, migraine, slaapproblemen, verslavingen of onverklaarbare pijnen in je lichaam

  • En wanneer je alle (lichamelijke) signalen blijft negeren, kun je ernstig uitgeput raken of in Burn Out terecht komen

  • En uiteindelijk wanneer de stress of het trauma onverwerkt blijft, kan je lichaam in een ernstige (chronische) ziekte terecht komen

Ook alledaagse (kleinere) stressmomenten worden opgeslagen in je lichaam

  • Bijvoorbeeld op de fiets in de stad ‘gesneden’ worden door een onoplettende automobilist

  • Of een collega die onnodig fel tegen jou uitvalt op je werk

  • Maar ook heftige beelden van (oorlogs-) geweld, agressie, mishandeling en dergelijke, die ongewild bij jou binnen komen via het journaal of social media, kunnen zich opslaan in jouw lichaam

Het is dus duidelijk dat het van essentieel belang is om je lichaam te ontladen na stressvolle of traumatische ervaringen.

Body Remembers Trauma therapie & Breathwork, is een bewezen methode om uiterst effectief stress en trauma te ontladen uit je lichaam.

Wat houdt Body Remembers Trauma Therapie & Breathwork (BRTT) dan in?

Uitsluitend “praat therapie” volgen om je trauma te verwerken, is niet effectief. Sterker nog…. door er uitsluitend, continue over te praten komt het trauma steeds vaster te zitten in je lichaam. Je bereikt dus het tegenovergestelde van wat je doel is. Door fysiek en emotioneel volledig in contact te komen met de stress of het trauma, kun je het trauma aanpakken bij de bron. Daar waar het begon. De Niet afgemaakte instinctieve beweging én ademhaling kan alsnóg voltooid worden, waardoor het trauma, de stress, jouw lichaam los kan laten.

En dat is precies wat Body Remembers Trauma Therapie & Breathwork doet. Je lichaam wordt op een veilige en gecontroleerde wijze, weer in contact gebracht met de pijn, stress of het trauma, zodat de instinctieve beweging – het trillen en shaken – alsnog in gang gezet kan worden. Dit kan natuurlijk ook gepaard gaan met schreeuwen of huilen.

Alledaagse stress

Het mooie aan BRTT is, dat het niet uitsluitend toepasbaar is bij serieuze stress of trauma. Zoals ik al eerder schreef, slaat je lichaam óók alledaagse stress op, wanneer dit niet op het moment zélf ontladen kan worden. Vaak gaat dit zó ongemerkt dat je het niet in de gaten hebt. Maar mogelijk voel je je aan het eind van de dag helemaal aangedraaid. Mooi is het daarom dat je aan het einde van de dag, je lichaam zélf op een veilige en effectieve manier kunt ontladen van de opgebouwde stress.

Noot: Natuurlijk is bijvoorbeeld meditatie een prachtig instrument om te ontspannen na een intense dag, maar opgebouwde stress blijft dan alsnog in je lichaam opgeslagen.

De positieve effecten van Body Remembers Trauma Therapie zijn onder andere:

  • Heling van trauma’s

  • Het verhelpt verschijnselen van depressie en Burn Out

  • Het vermindert rug, nek en schouderklachten

  • Het verbetert de kwaliteit van je nachtrust

  • Het geeft verlichting bij migraine

  • Het verhoogt je veerkracht

  • Het helpt je om los te komen van beklemmende emoties en gebeurtenissen

  • Het ondersteunt je in het loskomen van angsten en fobieën

  • Het geeft ontspanning in je bekkenbodem

  • Het vermindert de effecten van PTSS

  • Het laat je makkelijker en vrijer ademhalen

  • Het geeft je méér energie en uithoudingsvermogen

  • Je lichaam houdt minder spanning vast en daardoor voel jij je vrijer en lichter

  • Het verhoogt je flexibiliteit in je leven

  • Het geeft je emotioneel meer stabiliteit

  • Het vermindert angst rondom ernstige ziektes en aandoeningen

  • En het geeft verlichting bij chronische aandoeningen

The Body Keeps The Score
Bessel van der Kolk

Het belang van een goede, gezonde en effectieve ademhaling

Ademen doen we de hele dag. Vanaf het eerste moment dat we op deze wereld terecht gekomen zijn tot het moment dat we de aarde weer verlaten. Zonder ademhaling is er geen leven. Alleen… tijdens het ademen kan er van alles “fout” gaan. Dat kan zelfs al gebeuren bij de allereerste ademhaling in je leven. En vooral op spannende momenten.. Ik betrap mijzelf er weleens op dat wanneer ik bijvoorbeeld ergens heel intensief mee bezig ben, of wanneer iets heel spannend is, ik ‘vergeet’ om adem te halen. Dus een niet afgemaakte natuurlijke ademhaling. Weer een mogelijkheid om spanning vast te zetten in mijn lichaam.

Om mij heen zie ik heel veel mensen die standaard hoog in de ademhaling zitten. Een ademhaling die soms niet verder en dieper komt dat bijvoorbeeld de longen. Het effect van een hoge en beperkte ademhaling is, dat je lichaam beperkt zuurstof op kan nemen waardoor je lichaam continue in een stress reactie zit. Daarentegen geeft een volle en diepe ademhaling – met name een diepe uitademing (=loslaten) – veel rust en ontspanning. Ik zie dit regelmatig in mijn praktijk. Cliënten komen binnen met een snelle en hoge ademhaling. Wanneer ik dan met ze focus op een diepe en lange uitademing, zie ik ze ontspannen. Schouders zakken een paar centimeter naar beneden, er komt ontspanning in het gezicht en vooral.. ze landen letterlijk in hun lichaam. De energie in de ruimte zakt van een hoge energie naar een lagere en rustiger energie. De stem en toonhoogte/ snelheid van spreken is veel dieper geworden. Ik heb op een ander en dieper niveau contact met mijn cliënt. Het mooie is, dat dit voor mijn cliënten ook heel erg voelbaar is.

Breathwork

Breathwork is een onderdeel van een Body Remembers Trauma sessie. En, Breathwork kan ook als een op zichzelf staande sessie ervaren worden. Tijdens een sessie kunnen meerdere zeer effectieve ademhalingstechnieken ingezet worden.

Met alleen een Breathwork sessie kun je ook

  • emotionele blokkades neutraliseren

  • je zenuwen ontspannen

  • vrijer ademhalen

  • en het geeft jou meer kracht en energie om vol in je leven te staan

Privé sessie of in groepsverband

In mijn praktijk kun je een Body Remembers Trauma therapie & Breathwork sessie zowel in een privé sessie, als onderdeel van een coaching of therapie traject boeken, als ook in groepsverband.

Voor een volledige – gecombineerde sessie reserveer ik 3.5 uur. Voor een losse Body Remembers Trauma therapie sessie of een losse Breathwork sessie reserveer ik  2 uur voor jou.

Vrouwencirkel

Ik creëer een veilige setting voor een kleine groep vrouwen die los willen komen van hun blokkades en trauma’s en weer in contact met zichzelf willen zijn. We gaan onder andere aan de slag met Body Remembers Trauma therapie & Breathwork. Je kunt zowel kiezen voor een losse sessie, maar je kunt ook direct een helend traject van 3 sessies boeken. Ongeveer maandelijks komen we een middag of avond bij elkaar. Een groepssessie duurt ongeveer 3 uur.

Boek alvast je sessie!

Neem contact op om vast je privé sessie te boeken.

De groepssessies die nu gepland staan zijn begin maart!

Reserveer je plek voor één van beide data.

Woensdagmiddag 1 maart van 14.00 – 17.00 uur

Zaterdagmiddag 4 maart van 13.30 – 16.30 uur

Of ga naar mijn agenda om direct je plek te reserveren op één van beide dagen.