van Stress naar Ontspanning

Vlinder

van Stress naar Ontspanning

Vlinder

Ik zie regelmatig cliënten in mijn praktijk die stress ervaren in
hun dagelijkse leven. Gedurende lange tijd gaan ze over hun
grenzen heen.

In de stressvolle situatie waarin ik jaren geleden zat,

was ik genoodzaakt om continue over mijn grenzen te gaan. Mijn geest schreeuwde om rust, maar dat werd mij niet gegund. Ik moest dóór.

Tijdens stressvolle situaties word je vaak door de ‘buitenwereld’, dát wat bij jou de stress triggerd, uitgedaagd om over je grenzen te gaan. Dat kan een werksituatie zijn waarin je bijvoorbeeld een deadline moet halen, en je daardoor een paar stappen harder moet werken of structureel moet overwerken, terwijl je privéleven ook veel aandacht vraagt, omdat je misschien voor een zieke of oude ouder moet zorgen.

Maar het kan ook zijn dat andere mensen continue over jouw grenzen heen gaan. Mogelijk omdat:

  • Je als kind niet mocht zijn wie je werkelijk was

  • Je niet geleerd hebt om voor jezelf op te komen

  • Je moeilijk ‘nee’ kunt zeggen

  • Je een druk gezin hebt

  • Je in een verstikkende of narcistische relatie zit

  • Je in een conflictsituatie zit

Soms is een burn-out het gevolg van langdurig met deze stress rond blijven lopen. Een burn-out is, samen met acute fysieke problemen, een van de laatste en heftigste reacties van het lichaam om je tot stoppen te dwingen.

Wanneer de burn-out jou overvalt, heb je al heel wat signalen van je lichaam gemist. Dan ben je vér verwijderd van het voelen van je lichaam.

En omdat ik jou dat laatste station, de burn-out niet gun, heb ik een praktische boek geschreven, waaruit dit ‘van Stress naar Ontspanning” programma ontstaan is.

3 praktische pijlers

Dit programma én het boek zijn gebaseerd op 3 praktische pijlers:

  • Fysieke gezondheid

  • Mentale/ emotionele gezondheid

  • Spirituele gezondheid

Fysieke gezondheid

In dit deel gaan we aan de slag met het verminderen van jouw stressoren. Dat kan zijn; gezonde keuzes maken en vaker bewegen. Daarnaast neemt voeding een belangrijke plek in.

Stress is topsport en verlangt net als topsport, juiste en voldoende voeding. Dat gaat verder dan alleen je maag vullen en geen honger hebben.

Tijdens stress verbruikt je lichaam veel meer essentiële voedingsstoffen dan in ontspannen tijden. De koolhydraten, eiwitten en vetten zijn je wel bekend waarschijnlijk. Deze voedingsstoffen bevatten onder andere essentiële vitamines, mineralen, sporenelementen en vezels. Deze zorgen ervoor dat je lichaam optimaal blijft functioneren. Ze voeden en onderhouden al je organen.

We gaan samen ontdekken wat voor jou gezonde keuzes zijn op het gebied van jouw voeding.

Mentale/ emotionele gezondheid

We gaan aan de slag met je mentale en emotionele weerbaarheid. Dit kan zijn het verwerken van oude emoties, gezonde keuzes maken of voor jezelf op leren komen.

Spirituele gezondheid

In dit deel werken we aan jouw innerlijke rust en balans.

En hoe zou het zijn om:

  • Néé te kunnen zeggen wanneer iets voor jou niet goed voelt

  • Krachtig en assertief in het leven te staan

  • Liefdevolle relaties te hebben waarin jij gewaardeerd wordt om wie je bent

  • Keuzes te maken in jouw leven die voor jou goed zijn

  • Een leven te leiden dat écht bij jou past

Denk je nu dat dit voor jou niet haalbaar is?

Geloof me, als kind heb ik ook niet geleerd om voor mijzelf op te komen. Om néé te zeggen. Om op een gezonde manier ruzie te maken.

Met vallen en weer opstaan, door meerdere keren dezelfde ‘steen’ tegen te komen, heb ik geleerd om duidelijk mijn grenzen te bewaken. Maak ik keuzes die voor mij goed voelen en goed zijn en ik leef inmiddels mijn droom, in plaats van mijn leven te dromen.

Dus als jij ook wilt leven zoals je werkelijk bent, gezonde keuzes wilt maken en zelfs jouw droom wilt leven, neem dan contact met me op, dan gaan we samen op pad zodat jij kunt worden wie je werkelijk bent!

Ontmoet ik jou snel?

boek hier je traject