Emotie of Gevoel…

Vlinder

Emotie of Gevoel…

Vlinder

Bij je gevoel komen…. Wat is dat precies en waarom is het zo belangrijk?

Ondanks dat emoties heel heftig kunnen voelen, gaat gevoel dieper dan emoties. Emoties kent en heeft iedereen. Verdriet, vreugde, boosheid, angst, zijn primaire emoties. Daarnaast heb je secundaire emoties zoals verliefdheid, nervositeit, frustratie, teleurstelling of schaamte.

Maar voor dit stuk hou ik het bij de primaire emoties. Laten we ANGST als voorbeeld nemen.

Angst

Wanneer je je angstig voelt ben je meestal vooral bezig met het onderwerp van je angst. En daardoor ben je voornamelijk met het verhaal van je angst bezig. En omdat je in je verhaal zit, zit je vooral in je hoofd. Je gedachten, je verhaal over het onderwerp wat je angstig maakt, laat je alle uithoeken van je angst zien. En daardoor raak je er volledig in verstrikt. Je angst wordt alleen maar groter en heftiger, in plaats van dat je angst afneemt. En zó kom je in een vicieuze cirkel en negatieve spiraal terecht waar geen ontsnappen mogelijk is.
En als het tegen zit, ontwikkel je voor steeds meer dingen angst.
..je drama is compleet….

Subtiel je leven overnemen

Naast dat het heel vervelend is om alsmaar angstig te zijn, kan angst zich ook heel subtiel integreren in je leven, als waarschuwende stemmetjes om bijvoorbeeld vooral niet in een bus, trein of lift te stappen. Of om écht niet naar het winkelcentrum te gaan. Véél te gevaarlijk!
Continue in emoties zitten, is ook doodvermoeiend. Het kost je bakken met energie. Energie die je beter kunt besteden aan leuke en positieve dingen.

Kan het ook anders?

Ja, gelukkig wel. Gelukkig hoeft je angst je niet te beheersen en over te nemen.

Wanneer je dat waar je angstig voor bent, gaat voelen mét en ín je lijf.
Is dat dan anders dan in je angst zitten met je hoofd?
Ja, absoluut.
Wanneer jij je angst voelt met je lijf, is je hoofd en zijn je gedachten en je verhaal over de angst er niet bij betrokken.
Je bent volledig in contact met jezelf en met je aandacht, in je lichaam en gericht op de plek in je lichaam waar je de angst voelt.
Angst is namelijk altijd ergens in je lijf voelbaar.
Angst kun je bijvoorbeeld voelen als een knoop in je maag. Woede kun je vaak voelen op de hoogte van je buik, bij je Zonnevlecht.
Bij het voelen van emoties, zoals angst, is de uitnodiging, om met je aandacht op de plek in je lijf te blijven waar jij je angst voelt. Dat kan in het begin heel onwennig zijn, en je hoofd zal proberen je telkens af te houden van je aandacht in je lijf en je weer naar je hoofd én je verhaal te brengen.

Overlevingsmechanisme

Dat is een overlevingsmechanisme uit de oertijd toen we nog moesten vechten of vluchten voor ons leven. In deze moderne tijd is dit bijna niet meer van toepassing. En we zijn verleerd om emoties en gevoelens goed te verwerken.

Oefening en Concentratie

Het vergt dus oefening en concentratie om met je aandacht in je lichaam te blijven.

Wanneer dat lukt, kan er van alles gebeuren. Het kan zijn dat je angst zich eerst verdiept, heftiger wordt. Probeer dan toch bij je angst te blijven. Een goede ademhaling is daarbij belangrijk.
Ook kan het zijn dat het gevoel van de angst zich verplaatst in je lichaam. Volg de angst dan door je lichaam heen.
Het kan fijn zijn om je handen te leggen op de plek waar je de angst voelt in je lichaam.

Uiteindelijk zal je merken dat je gevoel van angst afneemt, zachter en milder wordt.

Afhankelijk van de intensiteit van je emotie, kan het zijn dat je deze oefening een paar keer moet herhalen.

Professionele ondersteuning

Vaak ligt de oorzaak van problemen/ emoties in je volwassen leven, in je vroege kinderjaren. Een ‘onschuldig’ incident in je vroege jeugd, kan een enorme impact hebben op de rest van je leven.

En wanneer je niet weet waar je emotie (boosheid, verdriet, angst) vandaan komt, of de emotie is erg heftig, of is veroorzaakt door een trauma, dan is het verstandig om je in dit proces professioneel te laten begeleiden.

Het is namelijk belangrijk om bij de oorzaak van je emotie te komen, zodat je werkelijk kun helen van dat wat jou zo geraakt heeft, of het trauma heeft veroorzaakt. Bewustwording en inzicht is noodzakelijk in je proces van heling.

Het is belangrijk dat dit hele proces in een veilige omgeving en ongestoord plaats kan vinden.

Ik kan het me voorstellen als deze uitleg vragen bij je oproept. En misschien komen er emoties bij je boven van gebeurtenissen uit je leven die je nog niet verwerkt hebt.
Schroom dan niet en neem gerust contact me mij op.

Samen kunnen we hier dan naar kijken.

Angst klopte op de deur.
Vertrouwen deed open en zag niemand staan…

Martin Luther King